منوی دسته بندی

چراغ قوه از گذشته تا به امروز

قیمت چراغ قوه
  • چراغ قوه در سال 1899 توسط دیو میسل اختراع شد. اما آیا این تمام ماجرای اختراع و تحولات پیرامون چراغ قوه است؟ روشن کردن چراغ قوه در شرایط مختلف ضروری است. از آنجایی که چشم انسان برای دیدن در مکان‌های تاریک ساخته نشده است؛ چراغ قوه ابزاری حیاتی در هر بسته کمپینگ یا جعبه حوادث غیرمترقبه است. در حالی که احتمالا بارها از چراغ قوه استفاده کرده‌‎اید؛ ممکن است هرگز به تاریخچه چراغ قوه توجه نکرده باشید. تاریخ توسعه چراغ قوه به‌طور شگفت‌انگیزی جذاب است. بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم به اینکه چگونه مشعل‌ها و چراغ قوه‌های دستی مسیری طولانی را در طول تاریخ روشن کرده‌اند.

    عصر روشنایی غیرالکتریکی یا سوختی

    با اولین انسان ماقبل تاریخی که یک شاخه درخت را به آتش کشید؛ آتش به انسان‌ها در قالب شکارچیان، مخترعان و ماجراجویان برتری داده است. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که اختراع آتش در بیش از 120 هزار سال پیش اتفاق افتاده است؛ و برخی از باستان‌شناسان حدس می‌زنند که انسان‌ها توانایی ایجاد آتش را از 700 هزار سال پیش داشته‌اند.

     

    مشعل‌ها

    در دوران تمدن‌های باستانی موفق مانند مصر باستان، از شعله برای ایجاد مشعل و روشن کردن چراغ‌های نفتی استفاده می‌شد. در 3 هزار سال قبل از میلاد، مصریان شروع به استفاده از چراغ‌های آتشین کردند. نوعی مشعل ساخته شده از نی یا راش که با چربی حیوانی آغشته و روشن می‌شد.

    سایر تمدن‌های باستانی، مانند ایرانی‌ها در شهر اور، اولین چراغ‌های نفتی را اختراع کردند. البته نمونه‌های چراغ نفتی در دنیای باستان، از رومیان تا تمدن چین باستان فراوان است. اگرچه همیشه دود و بوی بد، به غیر از خطر آتش‌سوزی، محصول جانبی این نوع نورپردازی‌های قابل حمل بودند.

    مشاهده کنید
    تفاوت سیستم گیمینگ با سیستم رندرینگ

    شمع‌ها

    با توسعه شمع‌ها، روش روشنایی کارآمدتر، قابل حمل‌تر و ماندگارتر به‌وجود آمد. شمع‌ها توسط بسیاری از فرهنگ‌ها به‌طور مستقل اختراع شده و از مواد متفاوتی تهیه می‌شدند. در اروپا شمع‌ها عمدتا توسط کلیساها و نخبگان ثروتمند استفاده می‌شد؛ و برای مردم عادی و استفاده روزمره بسیار گران بود. در نهایت دومین حق ثبت اختراع در تاریخ ایالات متحده به جوزف سامپسونِ شمع‌ساز، در سال 1790 برای اختراع یک ماشین شمع‌سازی بود. هرچند زمانی که نفت سفید در اواسط دهه 1800 به مقدار زیاد تولید و نور ایجاد شده توسط روشنایی نفت رایج شد؛ شمع‌ها بیشتر به یک وسیله تزئینی تبدیل شدند.

    چراغ نفتی

    لامپ‌های نفتی یا لامپ‌های پارافینی تا زمان اختراع باتری‌ها و چراغ‌های الکتریکی در زمینه نورپردازی قابل حمل حاکم بودند. لامپ‌های نفتی هنوز توسط برخی مردم در سراسر جهان برای روشنایی استفاده می‌شود.

    لامپ‌های نفتی همچنان خطر ایجاد آتش‌سوزی داشتند. همچنین نمی‌توانستند در برابر باران یا آب‌وهوای بد مقاومت کنند. در نتیجه بشر به دنبال گزینه‌های بهتر رفت.

    عصر روشنایی الکتریکی

    توجه به این نکته مهم است که وقتی اختراعات اولیه مربوط به لامپ‌ها، باتری‌ها و اشکال روشنایی الکتریکی کشف و تکمیل شدند؛ دورانی پر هرج‌ومرج بود و مخترعان، دانشمندان و شرکت‌ها بر سر ایده‌ها و حق اختراع‌ها با هم رقابت می‌کردند. در این میان اگرچه ادیسون ممکن است بیشتر به خاطر اختراع لامپ شناخته شود؛ رقبای او در آن زمان شامل نیکولا تسلا، جورج وستینگهاوس، چارلز اشتاین متز، لوئیس لاتیمر و فیلیپ دیهل و دیگران بودند.

    پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید با ویژگی‌های چراغ قوه‌های مدرن بازار آشنا شوید؛ مقاله «معرفی بهترین برند چراغ قوه موجود در بازار» را مطالعه کنید.

    مشاهده کنید
    بازی های دسته جمعی باحال برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی

    مخترعان با مشاهده مشکلات مربوط به نور آتش و نفت، در طول دهه 1800 به دنبال انرژی الکتریکی و نور بودند. اولین چراغ الکتریکی در سال 1802 ساخته شد. دستگاهی به نام لامپ قوس الکتریکی که توسط یک فیزیک‌دان بریتانیایی ساخته شد. زمانی که اولین باتری با سیم به نوار زغالی متصل شد؛ برای مدت کوتاهی نوری تولید کرد.

    با این حال این باتری و نوری که تولید می‌کرد خیلی سریع سوخت؛ و سال 1879 بود که توماس ادیسون، با تکیه بر موفقیت سایر دانشمندان آن زمان، اولین لامپ تجاری موجود را اختراع کرد. این اختراع قادر به تولید نور برای بیش از 13 ساعت بود.

    برای اینکه نور الکتریکی قابل حمل به واقعیت تبدیل شود؛ ابتدا باید راهی برای ذخیره انرژی اختراع می‌شد. اولین باتری توسط فیزیکدان ایتالیایی آلساندرو ولتا در سال 1800 اختراع شد. با گذشت زمان، دانش و قدرت باتری به کمال رسید؛ و در سال 1887 باتری سلول خشک اختراع شد. باتری‌های سلول خشک در سال 1896 به تولید انبوه رسیدند؛ و در آن زمان بود که چراغ‌های باتری‌دار توانستند روشن بمانند.

    اولین چراغ قوه تاریخ

    در سال 1891 مردی به نام کنراد هوبرت از روسیه به جزیره الیس در آمریکا رسید. در سال 1896 هوبرت یک فروشگاه خلاقانه را بر اساس بازاریابی اقلامی که با باتری کار می‌کردند افتتاح کرد. هوبرت ایده و حق اختراع چراغ قوه را از مخترعی به نام دیوید میسل خریداری کرد؛ و در سال 1899 این حق اختراع را به دست آورد. این اختراع در واقع شامل یک لوله کاغذی ساده بود؛ که به باتری سلولی خشک، یک لامپ و یک نسوز برنجی مجهز شده بود. هوبرت به تکمیل این اختراع ادامه داد؛ و در سال 1902 یک مدار الکتریکی را به ثبت رساند؛ و نشانEveready  را به انتهای چراغ قوه اضافه کرد.

    مشاهده کنید
    سه پیشنهاد گوشی برای بازی با قیمت های مناسب در بازار ایران

    از آنجایی که اولین باتری‌ها مدت زیادی نمی‌سوختند؛ و فقط یک فلاش نور تولید می‌کردند. نام اولیه آن نور فلاش (Flashlight) شد؛ که البته همین نام روی آن باقی ماند. در عرض چند سال چراغ قوه بهبود یافت؛ و از یک دستگاه جدید به ابزاری حیاتی برای اولین مشتریان تبدیل شد. حق اختراع چراغ قوه هوبرت در سال 1903 شامل یک کلید روشن/خاموش و پوشش استوانه‌ای کلاسیک نیز بود.

    تحولات و حوادث در تکامل چراغ قوه

    برای اینکه چراغ قوه و سایر چراغ‌ها، روشنایی مداوم و طولانی‌تری ارائه دهند؛ هوپرت روی بهبود لامپ کار کرد. در دهه اول 1900، سازندگان لامپ از رشته‌های فلزی با کیفیت بالاتر در لامپ‌های خود استفاده کردند. تنگستن فلزی مناسب برای استفاده به عنوان رشته لامپ است؛ و روشن‌تر و طولانی‌تر از رشته‌های کربنی می‌سوزد. البته تا قرن بیستم، فناوری هنوز راهی برای ایجاد رشته‌های ریز تنگستن پیدا نکرده بود.

    در سال 1910 جنرال الکتریک راهی برای تولید لامپ‌های تنگستن ایجاد کرد؛ و Eveready این لامپ را در چراغ قوه خود قرار داد. در سال 1937، Eveready یک لامپ از پیش متمرکز شده در چراغ قوه معرفی کرد. این نوع لامپ کارآمدتر بود؛ زیرا میزان انرژی مورد نیاز برای ایجاد همان مقدار نور را کاهش داد.

    لامپ رشته‌ای بهبود یافت و هزینه استفاده از آن تا قرن بیستم کاهش یافت؛ اما این نوع لامپ کارایی چندانی نداشت. نورهای فلورسنت در نیمه اول قرن در اروپا توسعه یافتند؛ اما تنها با فرا رسیدن جنگ جهانی دوم و نیاز به روشنایی کارآمد مورد توجه قرار گرفت. لامپ‌های فلورسنت در چراغ قوه در دهه 1980 توسط چند شرکت به بازار عرضه شد.

    مشاهده کنید
    10 تا پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ

    در نهایت یک اشتباه آزمایشی در سال 1962 منجر به مکانیزم روشنایی چراغ قوه مدرن شد. نیک هولونیاک جونیور در حین کار بر روی پروژه‌ای برای ایجاد یک لیزر نیمه هادی، به دیود ساطع نور یا LED برخورد کرد. این دیودهای کارآمد در دهه 1990 شروع به کار کردند؛ و اکنون جایگزین لامپ‌های رشته‌ای در بسیاری از اشکال روشنایی الکتریکی از جمله چراغ قوه شده‌اند. طوری که امروزه یکی از متداول‌ترین فاکتورهای مهم در خرید چراغ‌ قوه استفاده از لامپ LED در آن است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    عباس
    وبسایت گیم لند 98 مکانی دوستانه برای شما گیمر های عزیز تا ارور ها و مشکلات بازی ها رو راحت حل کنید و به جدیدترین و بروزترین آموزش گیم ها دسترسی داشته باشید 🙂 هر آموزشی که مد نظرتون هست زیر پست های مربوطه اش درخواست کنید تا در سریعترین زمان ممکن داخل سایت قرار بدیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *