منوی دسته بندی

نگاهی جامع به انواع مادربرد از نظر کاربرد و ابعاد

  • انواع مادربرد یا سیستم بردها، یکی از مولفه‌های اصلی در کیس کامپیوتر محسوب می‌شوند که تمامی اجزای آن را به یکدیگر متصل کرده و وظیفه اصلی آن‌ها، برق رسانی به تمامی اجزای سیستمکامپیوتر را بر عهده دارد. انواع مختلف این محصولات با یکدیگر متفاوت هستند، اما چهار نوع محبوب وجود دارد که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند و محبوب تر هستند.

    در ادامه این مقاله نگاهی جامع به انواع سیستم بردها از نظر کاربرد و ابعاد می‌اندازیم تا به شما برای خرید محصول مد نظرتان کمک کنیم. با ما همراه باشید.

    انواع مختلف مادربرد

    • Mini-ITX
    • Micro-ATX
    • (ATX (Standard ATX)
    • (E-ATX (Extended ATX)

    این دسته‌بندی‌ها بر اساس سایز و اندازه و شکل ظاهری انواع مادربرد انتخاب شده است. معمولا هرچقدر یک مین برد کوچیک‌تر باشد، قابلیت‌های آن نیز کمتر است. اما گاهی سیستم برد‌هایی با اندازه‌ی کوچیک‌تر، دارای قابلیت‌های بیشتری نسبت به مادربرد‌های بزرگتر هستند.

    مادربردهای Mini-ITX :کوچیک ترین در ابعاد

    انواع مادربرد Mini_ITX، دارای ابعاد کوچک و مربعی، حدود 17×17 سانتی متری هستند. کوچک بودن اندازه این مادربردها سبب می‌شود تا کارایی و قابلیت کمتری نسبت به سایر انداره‌های سیستم بردها داشته باشند.

    اگر کیس کوچکی دارید و به دنبال خرید سیستم برد مناسب با ابعاد کیس خود هستید، انواع مادربرد Mini_ITX می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این سری تمامی اجزای مورد انتظار از یک سیستم برد را دارا هستند، اما تعداد ورودی و سوکت‌های آنها کمتر است.

     Micro-ATX

     Micro ATX، از نظر ابعاد در بین بردهای Mini ITX و ATX قرار می‌گیرند، ابعاد مربعی حدود 24.4×24.4 سانتی متر دارند و از آنجایی که دارای ابعاد بزرگتری نسبت به مادربرد Mini ITX هستند، تعداد اسلات و پورت بیشتری را نیز در خود جای داده‌اند.

    مشاهده کنید
    راز محبوبیت و فروش بیش از حد ویباکس فورتنایت لو رفت!

    اگر می‌خواهید یک سیستم برد در ابعاد متوسط خریداری کنید که از اسلات‌ها و پورت‌های بیشتری بهره‌مند است، انواع مادربرد Micro ATX انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این مادربردها قیمت مناسبی دارند و در اکثر کیس‌ها جای می‌شوند.  نمونه‌های گران‌تر از این نوع برد دارای تجهیزاتی چون هیت سینک‌ها، سوکت‌های رم قدرتمندتر، فن بیشتر و…  نیز هستند.

     ATX: محبوب ترین در بین گیمر‌ها

    انواع مادربرد ATX، در طول سالیان اخیر پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین دمادربرده بردها هستند که از لحاظ اندازه‌ای بین Micro ATX و E ATX قرار می‌گیرند. این سری از اسلات‌های PCI بیشتری بهره‌مند هستند و از  چهار رم DIMM پشتیبانی می‌کنند. سری ATX می‌توانند تا چند سال ارتقای سخت افزاری را نیز پشتیبانی کنند.  ابعاد عمومی این سری 30.5×24.4 سانتی‌متر است.

    از دیگر مزیت‌های این انداره مین برد، تعداد زیاد پورت‌های ساتا و زیاد بودن هدرهای فن آنها است که به شما اجازه می‌دهد فن‌های بیشتری به آنها متصل کنید.

     

    چند نمونه از بردهای ATX عبارتند از:

    • ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI
    • MSI MEG X570 ACE
    • MSI MEG X570 UNIFY
    • ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4
    • MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4
    • GIGABYTE Z490 AORUS PRO AX

    شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت مادربرد و خرید بهترین مادربردهای ATX  به فروشگاه اگزو مراجعه کنید.

    سری E-ATX : بزرگترین در ابعاد

    انواع مادربرد Extended ATX (E ATX) زیاد پرطرفدار نیستند و  بیشتر برای افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سری معمولا اسلات رم بیشتری دارند که همین موضوع سبب عریض شدن، بالا رفتن قابلیت‌های آن‌ها و البته قیمت آنها می‌شود.

    مشاهده کنید
    معرفی ۳ ابزار کاربردی برای شناسایی سرقت ادبی در مقالات

    این نوع با ابعاد 30.5×27.7 سانتی متری، ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سایر سیستم بردهای دیگر دارد. به همین دلیل نصب آن‌ها در کیس‌های Full-Tower امکان پذیر است. همچنین سری E ATX قابلیت پشتیبانی از قدرتمندترین CPU ها را دارند و به همین علت توسط افراد حرفه‌ای برای کارهایی چون رندر کردن تصویرهای 3D، اجرای بازی‌های فوق سنگین در بالاترین سطح گرافیکی، ادیت فیلم و ویدئو استفاده می‌شوند.

    چند نمونه از این سیستم بردها عبارتند از:

    • GIGABYTE Z690 AERO D
    • MSI MEG X570 GODLIKE

    سخن آخر

    همانطور که اشاره کردیم،  مادربردها بر اساس اندازه‌ و نوع سوکت ها متفاوت هستند، بدین ترتیب شما باید از یک برد متناسب برای کیس خود استفاده کرده و قطعات کامپیوتری خود را در آن قرار دهید.

    هر سری از سیستم برد‌ها ابعادی خاص و متناسب به یک نوع کیس دارند. به همین دلیل شما بسته به ابعاد کیس خود، باید یک مادربرد با اندازه متناسب انتخاب کنید. همچنین به پشتیبانی از قطعات و نوع سوکت در انواع مادربرد برای پشتیبانی از CPU خود دقت کنید.

    فروشگاه آنلاین اگزو، یک فروشگاه تخصصی در حوزه محصولات رایانه‌ای و نماینده‌ی فروش بسیاری از برندهای معتبر گیمینگ از قبیل ریزر٬ رپو٬ ام‌اس‌آی، ایسوس٬ لاجیتک و … است که از سال ۹۵ کار خود را با هدف ارائه‌ی خدمات اعم از فروش و مشاوره تخصصی کالاهای گیم آغاز کرد. شما می‌توانید برای خرید مادربرد به فروشگاه اگزو مراجعه کنید و تجربه‌ای دلنشین از خرید اینترنتی خود داشته باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    عباس
    وبسایت گیم لند 98 مکانی دوستانه برای شما گیمر های عزیز تا ارور ها و مشکلات بازی ها رو راحت حل کنید و به جدیدترین و بروزترین آموزش گیم ها دسترسی داشته باشید 🙂 هر آموزشی که مد نظرتون هست زیر پست های مربوطه اش درخواست کنید تا در سریعترین زمان ممکن داخل سایت قرار بدیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *